Tasarımına General Dynamics firmasınca 1972’de
başlanan, 1975’de USAF yarışmasını kazanan F-16 ilk uçuşunu 1976 Aralık’ında
gerçekleştirmiş, 1979 Ocak’ından itibaren USAF’ta hizmete girmeye başlamıştır.
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti 1983 Eylül’ünde “Peace Onyx-I” çerçevesi içinde
132 adet tek kişilik F-16C ve 28 adet iki kişilik F-16D almayı planladığını
açıklamıştır. Temel amaç yaşlanmakta olan F-104G, F-104S, F-5A ve F-5B’leri
değiştirmekti. Ancak F-16’ların bir kısmı F-4’lerin değiştirilmesi için de
kullanılmıştır.
İlk sekiz uçak General Dynamics’in Forth Worth-Texas
tesislerinde üretilmiş, bakiye 152 uçak ise Mürted’deki TUSAŞ tesislerinde
monte edilmiştir.
İlk F-16C ve F-16D teslimatları F-104G’leri değiştirmek
üzere 4. Ana Jet Üs’te (Mürted-Akıncı) konuşlandırılmış 141. 142. ve 143. “Öncel” Filolara teslim edilmiştir.
Bunu Bandırma’daki 6. Ana Jet Üs’te konuşlandırılmış olan 161. ve 162 filolar
ile Balıkesir’deki 9.Ana Jet Üssü’ndeki 191. ve 192. filolar takip etmiştir.
Türk Hava Kuvvetleri’ne teslim edilen ilk uçaklar “Block
30” serisindendi fakat 44’üncü uçaktan başlamak üzere “Block 40” olarak
üretildiler. Block-40’lar TEI tesislerinde lisans altında üretilen General
Electric F110-GE-100 turbofanları ile donatılmışlardı. Buna ilaveten GPS
navigasyon sistemine,APG-68(V) radarına, otomatik arazi takip radarına ve yeni
ECM ekipmanına sahipti. AIM-9’a ilaveten AIM-7 ve AIM-120 “AA” füzeler
taşıyabiliyorlardı. Bunlardan 161. filodakilere gece görüş, düşük irtifa
navigasyon ve kombat görevi olanağı sağlayan “LANTIRN” sistemleri de
takılmıştı.
Son teslim edilen F-16’lar Diyarbakır’daki 8. Ana Jet
Üssü’nde 181. ve 182. filolardaki F-104G’leri değiştirmek için kullanılmıştır
(Bu THvKv’deki F-104’lerin sonuncularıdır).
TUSAŞ toplam Block 30/40 152 adet F-16C ve F-16D üretmiş,
buna ilaveten Mısır Hava Kuvvetleri için de tümü Block 40 olmak üzere 34 adet
F-16C ve F-16D üretmiştir.
TUSAŞ USAF için üretilecek F-16’ların orta gövde, kanat
ve arka gövdelerini üretmekle de görevlendirilmiştir.
TUSAŞ üretimine “Peace Onyx-II” ve “3. Parti Sipariş”
kapsamı içinde Block 50 F-16C ve F-16D’lerle devam etmiş, ilk 160 uçaklık gruba
ilaveten 120 adet daha uçak üretmiştir. AN/APG-68(V5) radarı, yeni radar uyarı
sistemleri ve AGM-88 HARM füzesi fırlatabilme donanımı ile donatılmış Block 50
F-16’lar ilk olarak 182. Filo’ya verilmiştir. Bunu da Merzifon’daki 151. ve
152. filoların F-5’lerini değiştirmek için sevk olunan F-16’lar takip etmiştir.
8 adedi ABD’de, 266’si Türkiye’de TUSAŞ tarafından
üretilmiş olarak toplam 240 F-16C ve F-16D THvKv’ne teslim edilmiştir (TUSAŞ
rakkamına Mısır için yapılanlar da dahildir).
Crew/mürettebat: 1, engine/motor:1 x Pratt & Whitney
F100-PW-200/220/229 (or/veya General Electric F110-GE-100/129 thrust/itiş gücü:
119,85kN, wingspan/kanat açıklığı: 9.80m, length/boyu: 14,80m,
height/yükseklik: 4,80m, speed/hız: 2,475km/h (+ Mach 2), ceiling/tavan:
+15,000m, max. take-off weight/azami
kalkış ağırlığı: 16,875kg, menzil/range: +3,300km, Armament/silah donanımı: 1 x
M61A1 Vulcan 20mm MG, 2 x AIM-7, 2 x AIM-9 x 2 x AIM-120 missiles in air-to-air
missions/AA füzeler havadan havaya görevlerde
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder