10 Kasım 2011 Perşembe

TÜRK HAVA KUVVETLERİ


Türk Hava Kuvvetlerinin kuruluşu; Harbiye Bakanlığı Fen Kıtaları Müstahkem Mevkiler Genel Müfettişliğinin 2’nci şubesi bünyesinde "Havacılık Komisyonu" adıyla 1911 yılında gerçekleşmiştir.   

Süvari Yüzbaşı Fesa ile İstihkâm Teğmen Yusuf Kenan Beyler, uçuş eğitimi için Temmuz 1911’de Fransa’daki Bleriot Fabrikası’nın uçuş okuluna gönderilerek ilk pilotlarımızın eğitilmesi sağlanmıştır.
Balkan Savaşı’nın başlarında, henüz yeterli seviyede tecrübe kazanmamış olan Türk havacıları arzu edilen şekilde başarı gösterememiş, sonlarına doğru büyük başarılar elde etmişlerdir. Balkan Savaşı’nın sona ermesiyle, Türk havacılığının   geliştirilmesine başlanarak yeni uçaklar alınmış ve Haziran 1914’te Yeşilköy’de Deniz Hava Okulu (Bahriye Tayyare Mektebi) kurulmuştur.

1915   genel karargâh emrinde 13’üncü Sahra Seyri Havaiye Şubesi kurularak havacılık işleri buraya verilmiştir. Kasım ayında da 13’üncü şubenin adı "Umur-u Havaiye Müfettişliği" olmuştur.

1’inci Dünya Savaşı döneminde Türk Hava Kuvvetleri, yukarıda belirtilen yapısıyla, Çanakkale'den Hicaz'a, Kafkasya'dan Filistin'e kadar çok geniş bir alanda ve Türk askerinin çarpıştığı hemen hemen her cephede savaşa katılmıştır.

29 Temmuz 1918’de (Umur-u Havaiye Müfettişliği) Havacılık İşleri Müfettişliği ismi, Hava Kuvvetleri Genel Müfettişliği (Kuva-yı Havaiye Müfettişliği) olarak değiştirilmiş ve yeniden teşkilatlanmaya başlanmıştır. Ancak, bu tarihten kısa bir süre sonra, Osmanlı İmparatorluğu’nun 1’inci Dünya Savaşı’nda yenilgiyi kabul etmesi ve 30 Ekim 1918’de Mondros Mütarekesi’nin imzalanması üzerine, itilaf devletleri tarafından başta İstanbul olmak üzere ülke işgal edilmiş ve bu tarihten itibaren de Türk askerî havacılığında yeni bir döneme girilmiştir.

Mondros Mütarekesi hükümlerinin uygulanmasıyla, orduda terhis işlemleri yapılmaya başlanmış, Hava Kuvvetleri Genel Müfettişliği (Kuva-yı Havaiye Müfettişliği Umumiliği) kadroları boşalmış, sadece kâğıt üzerinde bir ad olarak kalmıştır. Osmanlı İmparatorluğu; 25 Haziran 1920 tarihli emirle, Hava Kuvvetleri Genel Müfettişliği’ni lağvetmiş ve personelini de dağıtmış ve  Osmanlı dönemi Türk havacılığı  sona ermiştir.

23 Nisan 1920’de Ankara’da Türkiye Büyük Millet Meclisinin açılmasından sonra, Ankara hükümeti Millî Savunma Bakanlığının 13 Haziran 1920 tarihli emriyle, Harbiye Dairesi’ne bağlı olarak Hava Kuvvetleri (Kuva-yı Havaiye) Şubesi kurulmuştur. 1’inci Dünya Savaşı’ndan kalan uçaklarla İstanbul, İzmir ve Konya’da birer hava (tayyare) istasyonu, Elazığ ve Diyarbakır’da da birer hava (tayyare) bölüğü oluşturulmaya çalışılmış, gerek personel, gerekse uçak ve malzemeler anılan yerlerde toplanmaya başlanmıştır. Bu sıralar da, Türk milletinin bağımsızlığı ve vatanın bütünlüğünün sağlanması için Mustafa Kemal Paşa’nın önderliğinde Anadolu’da Kurtuluş Savaşı başlamış ve Türk havacıları da bu mücadelede yerini almak için Anadolu’da Konya Hava İstasyonu’na katılmışlardır.

29 Ekim 1923’de Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasından sonra, çağdaş havacılığa uyum sağlayacak güçlü bir hava kuvvetinin kurulması için çalışmalara başlanmıştır. 1923 yılında, üç hava (tayyare) bölüğü, bir deniz hava (tayyare) bölüğü ve bir hava okulundan oluşan Hava Kuvvetleri Müfettişliği’nin gücü 1926 yılına kadar geçen dönem içinde gittikçe arttırılarak, hava bölüklerinin sayısı on’a, deniz hava bölüklerinin sayısı ise üç’e çıkarılmış ve bölükler, grup komutanlıkları ve hava (tayyare) istasyon komutanlıkları bünyesinde sevk ve idare edilmiştir. 1924 yılında, uçuş eğitimi için diğer ülkelere personel gönderilmeye başlanmış, 1925 yılında Eskişehir’de Hava Okulu yeniden kurulmuş ve aynı yılın ekim ayında Hava Okulu ilk mezunlarını vermiştir.

1 Temmuz 1932 tarihinde yürürlüğe giren bir kanunla havacı personel ayrı bir muharip sınıf olarak kabul edilmiştir. 1933 yılından itibaren Türk havacıları, havacılığın sembolü olan mavi renkli üniformayı giymeye başlamışlardır. 1937 yılında Hava Harp Akademisi açılmış, 22 Mayıs 1939 tarihinde de hava tugayları kurulmuştur. 1940 yılında envanterindeki uçak sayısı yaklaşık 500 civarına ulaşan Hava Kuvvetleri, Balkanlarda en güçlü hava kuvveti hâline gelmiş ve 2’nci Dünya Savaşı süresince, Türk Hava Kuvvetleri muhtemel bir savaşa karşı daima hazır olarak muhafaza edilmiştir. 16 Ağustos 1943 tarihinde hava tugayları tümen seviyesine çıkarılarak Hava Tümeni ismini almıştır.

1944 yılında tek bir komuta altında toplanmasına karar verilmiş ve bu amaçla 31 Ocak 1944 tarihinde Hava Kuvvetleri Komutanlığı kurulmuştur. Böylece, Kara Kuvvetleri Komutanlığı ve Deniz Kuvvetleri Komutanlığına ilave olarak, Türk Hava Kuvvetleri de, Türk silahlı kuvvetleri bünyesinde ayrı bir komutanlık hüviyetine kavuşmuştur.  

Kaynak-THKK


22 Ekim 2011 Cumartesi

DEVLET HAVA YOLLARI


20 Mayıs 1933 tarihinde Savunma Bakanlığı'na bağlı olarak Ankara merkezli  kuruldu. 5 uçak ve 23 koltuk kapasitesi ile Ağustos 1933 tarihinde uçuşlara  başladı.

İlk uçağı Amerikan Curtiss imalatı King Bird D-2 uçağı idi. Tanesi 25.555 dolara satın alınan çift motorlu uçak, sadece beş yolcu taşıyabiliyordu.

King Bird D-2’ler 1937’de yerini İngiliz De Havilland imalatı Dragon Rapid’lere bırakmıştır.

1933 yılındaki filo :

2 adet King Bird (5 koltuklu)
2 adet Junkers F-13 (4 koltuklu)
1 adet ATH-9 (10 koltuklu)

İlk ulusal sefer 3 Şubat 1933 tarihinde İstanbul’dan Eskişehir aktarmalı Ankara uçuşu olmuştur.

İlk uluslararası sefer ise;  12.02.1947 tarihinde Atina'ya yapıldı. Devlet Hava Yolları pilotları Orhan Ayata ve Adil Gözender yönetimindeki, TC-ABA tescil kodlu DC-3 uçağı o gün saat sabah 10:00’da Ankara’dan havalanmış, İstanbul’da aktarma yaptıktan sonra Atina’ya hareket etmiştir. Yolculuk toplam 2 saat 40 dakika sürmüştür.

1935 yılında Bayındırlık Bakanlığı'na, 1938 yılında ise Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğü adı ile Ulaştırma Bakanlığı'na bağlandı. 1 Mart 1956 tarihinde, şirket yeniden yapılandırılarak 60 Milyon TL sermaye ile anonim ortaklık olarak  Türk Hava Yolları’na dönüştürüldü.

MİLLİ HAVA YOLUMUZ TÜRK HAVA YOLLARI


20 Mayıs 1933 tarihli 2186 sayılı kanunla kurulan ve ilk adı Havayolları Devlet İşletme İdaresi olan THY, 1935 yılına kadar Millî Savunma Bakanlığı'na bağlı kaldıktan sonra 2744 sayılı kanunla, Bayındırlık Bakanlığı'na bağlanmıştır.

İlk genel yönetim merkezi Ankara'dadır. İdarenin adı, 03.06.1938 tarih ve 3424 sayılı kanunla, Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğü'ne çevrilmiş ve katma bütçeli bir idare olarak Ulaştırma Bakanlığı'na bağlanmıştır.

21 Mayıs 1955 tarihli ve 6623 sayılı kanunla Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğü kaldırılmış, Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı  kurulmuştur.  


Kuruluşundaki sermayesi 60 Milyon TL dir.

Anonim Ortaklık Olurken İştirak Eden Kurucu Ortaklar    

TC Maliye Vekâleti'ne bağlı olan Hazine Müsteşarlığı.
Cumhuriyet Matbaacılık ve Gazetecilik T.A.Ş.
Sedat Simavi Halefleri, Haldun ve Erol Simavi Kollektif Şirketi
Sefa Kılıçoğlu, Yeni Sabah Gazetesi Sahibi
Ercüment Karacan, Milliyet Gazetesi Sahibi
Vatan Gazetecilik ve Matbaacılık T.A.Ş
Hayat Mecmuası Tifdruk Matbaacılık Sanayi A.Ş.
Mithat Perin, İstanbul Ekspres Gazetesi Sahibi
Yusuf Ziya Ortaç, Akbaba Yayınevi Sahibi;

1984 yılında 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 60 milyar TL sermaye ile Kamu İktisadi Teşebbüsü statüsüne geçti. 1985 yılında A310 uçaklarının filoya katılması ile, ilk uluslararası uçuştan yaklaşık 40 yıl sonra Uzak Doğu ve Atlantik ötesi uçuşlar başladı.

1990 yılında 700 milyar TL sermayeye ulaşan THY, Kamu Ortaklığı İdaresi'ne bağlandı. Günümüzde T.C. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'na bağlı olan THY'nin sermaye yapısı, Mayıs 2006'da yapılan yeni bir halka arz ile yeniden değişmiş ve hisselerin %53,57'lik kısmı IMKB'de işlem görür hale gelmiştir. Geri kalan %46,43'lük pay ise halen T.C. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'na aittir.

http://www.turkishairlines.com/tr-TR/  adresindeki web sitesinde Türk Hava Yolları, tarihçesi, tarifesi ve filosu hakkında çok daha detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.

ANADOLU JET

23 Nisan 2008 tarihinde Türk Hava Yolları'nın farklı bir ticari markası olarak kurulmuştur. Maliyet avantajlarının bilet ücretlerine yansıtılmasıyla uçakla seyahat daha cazip hale getirilmiştir. Ankara hatlarındaki yolcu sayısı %65 artmış, doluluk oranları %85 seviyelerine gelmiştir.


Başkent merkezli olmak üzere, Ankara'dan 41 kente sefer düzenlemektedir. THY, yeni markanın tüm eksikliklerini gidererek hazır hale gelmesi amacıyla ilk etapta iç hat uçuşlarına ağırlık veren AnadoluJet,  4 Eylül 2008 tarihinden itibaren yurtdışı seferlerine başlayarak  Hatay ile KKTC'ni birbirine bağlamıştır.

Başlangıçta, Türk Hava Yollarından devir aldığı 5 uçakla uçuşlara başlayan AnadoluJet, 2009 yılında 8 uçaklık, 2010 yılının ilk yarısında ise 16 uçaklık bir filoya ulaşmıştır. 
AnadoluJet; 31 Mart 2024 tarihinden itibaren, tüm hakları ile AJET'e dönüştü.

Tarihçe, filo ve tarife bilgilerine http://www.anadolujet.com/aj-TR/index.aspx web adresinden ulaşabilirsiniz.

ACT AIRLINES/ACT MYCARGO AİRLİNES



2005 yılında kurulan ACT Airlines Türkiye'de faaliyet gösteren özel bir hava yolu kargo şirketidir. 6 adet Airbus A300 ile hizmet vermekteyken 2011 Ağustosundan itibaren isim değiştirerek  Mycargo Havayolları olmuştur.

ACTIVE AIR



1995-1996 Yılları arasında İstanbul merkezli faaliyet gösteren Active Air Havayolu, Greenair’in kapanması üzerine onun uçaklarıyla ve isim değiştirerek uçuşlara devam etmiş ancak ömrü 1 yıl sürmüştür.

AIR ALFA


1992 yılında kurulan ve 2001 yılına faaliyetini sonlandıran Air Alfa İstanbul ve Antalya çıkışlı olarak;   2  adet Airbus A300B4-103, 6 adet  Airbus A300B4-203, 1 adet Airbus A300B4-622R, 3 adet Airbus A320-200, 3 adet  Airbus A321-100, 4 adet Boeing 727-200, 2 adet Boeing 737-300, 2 adet Boeing 737-400, 1 adet  Boeing 757-200 olmak üzere  24 uçakla tur operatörlerine charter hizmet sunmaktaydı.